Care este diferența dintre fitness şi bodybuilding?

Contrar presupunerilor greșite, fitness-ul nu este doar pentru femei, precum nici bodybuilding-ul nu este doar pentru bărbați. În rândurile de mai jos vom vorbi despre ambele sporturi cât mai detaliat, astfel încât să clarificăm câteva aspecte ale acestor două sporturi foarte des practicate de persoane tot mai tinere, respectiv elevi de liceu sau studenți.

Fitness

Termenul de fitness nu exprimă altceva decât capacitatea de efort sau pregătire fizică a unui individ. Putem spune că fitness-ul reprezintă capacitatea de a efectua eficient orice activitate fizică, fără a epuiza complet resursele de energie necesare unei situaţii date, iar capacitatea de efort nu este determinată numai de bagajul aerobic, cum se sugerează de cele mai multe ori în revistele de slăbit, ci şi de pregătirea fizică a unui individ. Având însă o complexitate mai mare, fitness-ul sau condiţia fizică se refera la următoarele elemente:

Rezistenţa cardio vasculară

Rezistenţa cardio vasculară reprezintă capacitatea corpului de a transporta oxigen şi nutrienţi la nivelul muşchilor şi de a prelua produşii de metabolism rezultaţi în urma proceselor metabolice.

Mobilitatea articulară şi supleţea musculară

Mobilitatea articulară şi supleţea musculară este reprezentată de capacitatea de a efectua mişcări la nivel articular, trecând prin întreaga amplitudine normală de mişcare.

Forţa musculară

Forţa musculară reprezintă forţa maximă pe care o poate dezvolta un muşchi într-o singură contracţie.

Rezistenţa musculară

Rezistenţa musculară este capacitatea muşchilor de a efectua mişcări repetate cu o forţă submaximală pe o perioadă de timp.

Compoziţia corporală

Compoziţia corporală reprezintă cantitatea de ţesut adipos raportată la masa musculară.

Fitness-ul nu este un program de antrenament pe care să-l executăm de 2-3 ori pe săptămână, fitness-ul este un mod de viaţă accesibil tuturor. Oricine poate deveni un practicant al fitness-ului. Cele mai accesibile activităţi fizice sunt: mersul, alergarea, diferitele forme de gimnastică, dans, înot, badminton, tenis, baschet, fotbal, volei de plajă, ski etc.

Deşi centrele de sănătate şi sălile de gimnastică oferă în principal programe de gimnastică de grup şi la aparate, alegerea tipului de activitate rămâne o opţiune personală prin care fiecare se poate manifesta în funcţie de personalitate şi preferinţe.

Un program de fitness poate fi, la prima vedere, un complex de exerciţii la sala de forţă, împărţite pe seturi şi repetări. Pentru cei ce reuşesc să-şi facă timp pentru sala de forţă, acest program reprezintă fitness-ul. În fitness, din punct de vedere al sportului integrat în concept, scopul final al antrenamentului reprezintă o masă musculară armonioasă.

Trebuie să menţionez şi latura sportiv competiţională a fitness-ului, manifestată prin concursuri şi competiţii profesioniste, însă acest lucru nu este inclus în subiectul nostru de discuţie.

Bodybuilding

Bodybuilding-ul este tipul de antrenament destinat câștigării masei musculare peste pragul normal cerut de organism, prin antrenamente cu greutăți, cardio și diete atent alese și urmate. Se practică atât competițional, cât și ca activitate de recreere.
Cea mai comună practică este câștigarea de masă musculară cât mai mult și mai repede cu putință, exersând cu greutăți din ce în ce mai mari, în fiecare săptămână. Odată un obiectiv îndeplinit sau în cazul competitorilor, odată cu apropierea unor concursuri, se trece la faza de definire a musculaturii obținute.
În toată această perioadă este important să se mărească aportul de vitamine, minerale și proteine. Există pe piață o gamă largă de astfel de suplimente pentru sportivi, marea majoritatea fiind recomandate chiar și pentru începători. Există și suplimente chimice, a căror folosire este însă interzisă de majoritatea organizatorilor de competiții de profil.

„Cartea europeană a sportului” definește sportul ca fiind „totalitatea formelor de activitate fizică ce urmărește: exprimarea sau îmbunătățirea condiției fizice (fitness-ul) și a stării mentale de bine; formarea de relații sociale; obținerea de rezultate sportive în competiții de diverse nivele”.

Cardio

Cardio este definit ca un exercițiu ce crește ritmul cardiac pe o perioadă extinsă de timp. Un stair climber, o bicicletă staționară, o bandă sau orice altă piesă de echipament alegi, te pot ajuta să obții rezultate cu minimum efort. Exercițiile cardio potrivite și consistente iau mai puțin timp decât crezi, te ajută să-ți dezvolți rezistența, să-ți crești bunadispoziție, ritmul cardiac și imunitatea organismului. Exercițiile cardio pot ajuta la slăbire și la reducerea riscului de apariție a depresiilor și a altor boli cronice.

Rezistența

Făcut așa cum trebuie, antrenamentul de rezistență dezvoltă definirea musculaturii. Și cu cât ai mai mulți mușchi, cu atât arzi mai multe calorii. Se pot arde calorii chiar și în timpul somnului. Antrenamentul de rezistență se poate desfășura folosind greutăți, greutatea corpului, aparate sau mingi medicinale. Beneficiile includ productivitatea îmbunătățită, puterea și densitatea oaselor și, de asemenea, o reducere semnificativă a stresului, a hipertensiunii și a riscului apariției osteoporozei.

Dieta

O dietă sănătoasă înseamnă să mănânci inteligent, nu mai puțin. Poți mânca mâncarea preferată și totuși să rămâi în formă .Cheia este să înțelegi de ce are corpul tău nevoie și să nu dai atenție miturilor despre mâncare. De exmplu ai nevoie de grăsimi pentru o piele sănătoasă și pentru activitatea creierului și ai nevoie de carbohidrați pentru energia consumată în activitățile zilnice și mai ales în timpul exercițiilor.

Suplimente și vitamine

Fără vitamine și suplemenți nu poți ajunge la forma dorită în cea mai scurtă perioadă. Vitaminele și suplemenții pot ridica metabolismul dacă încerci să slăbești. Incerci să pui masă musculară? Vitaminele și suplimenții pot încetini șansele de a pierde greutate și pot, de asemenea, să reducă senzația de oboseală dacă încerci să-ți crești rezistența.

Asistența profesională

Instructorul va lucra cu voi pentru a dezvolta combinația perfectă a celor 5 componente și pentru a vă ghida în încercarea de a ajunge la forma dorită rapid, dar și sigur. Instructorul personal vă motivează și micșorează șansele de a vă accidenta sau de a intra în rutină. Pe scurt, intructorul personal vă îndepartează presupunerile pentru ca voi să vă puteți concentra pe a vă menține în formă.

Surse: fitnessculturismblog.wordpress.com si clubstil.ro